De mens: gemaakt om te bewegen

Het nut van bewegen is voor bijna iedereen duidelijk. Het is goed voor je lijf – alleen al voor je hart en je longen – en voorkomt overgewicht. Daarnaast kan het allerlei nare aandoeningen voorkomen en vermindert bewegen stress. Wie beweegt wordt ouder. Waarom zitten we dan toch massaal de hele dag op ons kont?

Er was eens …

… een tijd, dat we moesten jagen voor ons eten. Water moest van ver komen en als we iets schoon wilden maken, slingerden we het door de rivier. Voor al deze momenten hoeven we bijna de deur niet meer uit. Boodschappen bestellen we online, water komt gewoon uit de kraan en de machines in ons huis doen het zware werk. En als we op pad gaan voor wat boodschappen, dan staan we maar wat graag op de roltrap staan of stappen we in de lift. En dan hebben we het nog niet eens over werken met een computer en televisiekijken. Kortom: we bewegen in ons dagelijks leven zeker niet genoeg.

Zittend werk, wat doet dat met je lijf

Kantoorwerk is uitermate geschikt om zittend te doen. Toch is het zinvol om even stil te staan bij de risico’s van zittend werk. Wist je dat deze al snel duidelijk worden? Wat dacht je van klachten aan spieren, gewrichten en pezen? Op de lange termijn kan te veel zitten hart- en vaatziekten veroorzaken, of diabetes. Je lichaam heeft alleen al veel beweging nodig om je voeding te verwerken. Daarnaast is je houding belangrijk. Als je je werk zittend doet, zorg er dan in elk geval dat je góed zit. En dat je daarnaast zo af en toe beweegt.

Staan en zitten afwisselen, waarom?

Al met simpele aanpassingen kun je staan en zitten afwisselen. Daarnaast is een gemiddeld kantoorleven best geschikt voor de extraatjes in bewegen. Wat dacht je van die eeuwige lift? Waarom niet gewoon met de trap naar boven? Omdat je op de vierde etage werkt? Dat is mooi meegenomen! Die wandeling heb je alvast te pakken. Tijdens de lunch kun je ook best even een wandeling maken. En word je gebeld? Ga een rondje lopen! De tijd dat je voor je telefoon aan je bureau gekluisterd was, is echt wel voorbij. Daarnaast kun je je kantoormeubilair aan laten passen. Wat dacht je van een zit sta werkplek? Ergonomisch werken is al een stap in de goede richting.

Woonwerkverkeer

Gedurende de dag kun je achter je zit sta werkplek ook nog prima rek- en strekoefeningen doen. En hoe onvriendelijk ook: haal alleen voor jezelf koffie. Laat iedereen zijn eigen beweging maar maken naar de koffiemachine! Wat je naast die ergonomische zit sta werkplek nog meer kunt doen, is bijvoorbeeld met het openbaar vervoer reizen. Oké vooropgesteld: lopend of op de fiets is nóg beter. Als dat qua afstand geen optie is, is ov een goede tweede. Het is immers zo dat je met het ov nooit helemaal van deur tot deur reist. Er is altijd wel een stukje dat je moet wandelen. Vanaf je eigen woning, maar ook het laatste stukje naar kantoor toe. En zo heb je je eerste wandeling van de dag al te pakken, nog voor je op je werk bent.